Elokuvakäsikirjoituksen ja alkuperäisen teoksen suurin ero lienee, miten kirjan loppua on käsitelty - tai jätetty käsittelemättä. Linnankoski ruotii paljon Don Juaninsa kohtaloa henkilökohtaisen muutoksen jälkeen.
* * * * *
Kirja jakaantuu peräti 33:en kappaleeseen, joista monet (8) viittaavat suoraan Koskelan Olavin tytöilleen antamiin hellyyttelynimiin.
I OSA
- Metsänneito -x Annikki
- Gaselli -x ?
- Äidin katse
- Isä ja poika
- Tumma tyttö -x
- Auringon noustessa
- Pihlajaterttu -x
- Ensi lumi
- Annansilmä -x
- Koskenlaskija - xKyllikki
- Laulu tulipunaisesta kukasta
- Vedenneito ja Ahti
- Nuotiolla Neitokallion luona - tukkijätkien tarinat
- Tuomenkukka -x
- Sisar-Maiju -x? nuorena kuollut sisko
- Elämänlanka -x kertoo tarinoita
- Tummat juovat -Olavi puhuu peilikuvalleen
- Kaksi ihmistä -x 1. säätyläisnainen, keskustelu junassa
- Malja pohjaan -x kaupunki, prostituoitu, gaselli
- Tien varrella - palaa kotiseudulle, isä kuollut
- Perintökaappi - keskusteluja äidin ja veljen kanssa
- Oma tupa - rakentaa omaa taloa äidin kuoleman jälkeen
- Yhtyviä polkuja - alkaa pohtia kenen kanssa, kirje ... Kyllikki (II: 6-8)
- Kosinta - Kyllikki
- Katkennut kieli - HÄÄT
- Morsiuskamari - riitaisa yö, mustasukkaisuus
- Unissakävijä - Kyllikki: olet yhä vieläkin heidän kanssaan...
- Elämän lankoja - kirje Elämänlangalta, lapsi
- Salainen sinetti - tapaa sattumalta Annansilmän, lapsi
- Toivioretki - Pihlajanterttu käy tapaamassa
- Tilinpäätös - Olavi pelkää että joku taas tulee..
- Odotellessa - kirje Kyllikille sairaalaan, lapsi
- Kotiintulo - Kyllikki kotiin lapsen kanssa
* * * * *
Suomen kirjallisuushistoria II (1999)
s. 142
- Rinnastetaan teoksen (1905) minä-kuvaus Lehtosen varhaisteoksiin sekä Rantamalan "Harhamaan" (1909) ja Kilven "Batshebaan" (1900)
- symbolismi
s. 145-146
- yksilön vapaus - talonpojasta tukkijätkäksi
- dekadenssin kuvaaminen
- vastareaktiot Don Juan - tyypille; muuttuminen taas talonpojaksi, parannus naisen avulla
- yhteisön ja perheen normien rikkominen; Olavin viehätysvoima & vaikutus vietteihin
- patriarkaattia vastaan toimiminen ja rangaistus siitä
- kansallista symboliikkaa - suon raivaus
s. 154
- kirkonvaisuuden trendi kirjallisuudessa (Linnankoski "Ikuinen taistelu" - näytelmä, 1903)
-- Lucifer, paholainen edustaa modernin maailman henkeä [vrt esim. Thomas Mann]
-- Leino "Helkavirret I" (1903) -> 'Ylermi' ja 'Kouta'; II 'Ukri'
-- Onerva "Sekasoinnnut" (1904)
-- Lehtonen "Paholaisen viulu" (1904), "Perm" (1904)
-- Järnefelt "Helena" ym.; Kouta, Kianto
s. 173-174
- ironia modernin kuvauksessa
-- paluu maaseudulle Linnankoskella toistuva teema
-- "Taistelu Heikkilän talosta (1905), "Pakolaiset" (1908)
--> maaseudun: puhtaus, voimakkuus, elinkelpoisuus, moraali; talonpoikaisuus
--> nousukkuus: itsekkyyden, vihan voittaminen
--> viihde tms. johtaa tyhjyyteen (viettely, ravintolat ym.)
--> suomalainen mies? feminiinisyys
- Maiju Lassila teoksissaan kritisoi talonpoikaisuuden ihannointia esim. "Porttipohjalaiset" (1911), "Tulitikkuja lainaamassa" (1910). Myyttien kritiikkiä. Lehtosen Putkinotko-sarja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti