keskiviikko 1. syyskuuta 2010

Linnankoski: Laulu tulipunaisesta kukasta

Jokin aika sitten näin Mikko Niskasen ohjaaman elokuvan "Laulu tulipunaisesta kukasta" (1971), joka perustuu Johannes Linnankosken v. 1905 ilmestyneeseen romaaniin. Vuonna 1938 Teuvo Tulio teki romaanista oman elokuvaversionsa.

Elokuvakäsikirjoituksen ja alkuperäisen teoksen suurin ero lienee, miten kirjan loppua on käsitelty - tai jätetty käsittelemättä. Linnankoski ruotii paljon Don Juaninsa kohtaloa henkilökohtaisen muutoksen jälkeen.

      *     *     *     *     *

Kirja jakaantuu peräti 33:en kappaleeseen, joista monet (8) viittaavat suoraan Koskelan Olavin tytöilleen antamiin hellyyttelynimiin.

I OSA
  1. Metsänneito -x Annikki
  2. Gaselli -x ?
  3. Äidin katse
  4. Isä ja poika
II OSA
  1. Tumma tyttö -x
  2. Auringon noustessa
  3. Pihlajaterttu -x
  4. Ensi lumi
  5. Annansilmä -x
  6. Koskenlaskija - xKyllikki
  7. Laulu tulipunaisesta kukasta
  8. Vedenneito ja Ahti
  9. Nuotiolla Neitokallion luona - tukkijätkien tarinat
  10. Tuomenkukka -x
  11. Sisar-Maiju -x? nuorena kuollut sisko
  12. Elämänlanka -x kertoo tarinoita
  13. Tummat juovat -Olavi puhuu peilikuvalleen
  14. Kaksi ihmistä -x 1. säätyläisnainen, keskustelu junassa
  15. Malja pohjaan -x kaupunki, prostituoitu, gaselli
OSA III
  1. Tien varrella - palaa kotiseudulle, isä kuollut
  2. Perintökaappi - keskusteluja äidin ja veljen kanssa
  3. Oma tupa - rakentaa omaa taloa äidin kuoleman jälkeen
  4. Yhtyviä polkuja - alkaa pohtia kenen kanssa, kirje ... Kyllikki (II: 6-8)
  5. Kosinta - Kyllikki
  6. Katkennut kieli - HÄÄT
  7. Morsiuskamari - riitaisa yö, mustasukkaisuus
OSA IV
  1. Unissakävijä - Kyllikki: olet yhä vieläkin heidän kanssaan...
  2. Elämän lankoja - kirje Elämänlangalta, lapsi
  3. Salainen sinetti - tapaa sattumalta Annansilmän, lapsi
  4. Toivioretki - Pihlajanterttu käy tapaamassa
  5. Tilinpäätös - Olavi pelkää että joku taas tulee..
  6. Odotellessa - kirje Kyllikille sairaalaan, lapsi
  7. Kotiintulo - Kyllikki kotiin lapsen kanssa

      *     *     *     *     *

Suomen kirjallisuushistoria II (1999)

s. 142

- Rinnastetaan teoksen (1905) minä-kuvaus Lehtosen varhaisteoksiin sekä Rantamalan "Harhamaan" (1909) ja Kilven "Batshebaan" (1900)
- symbolismi

s. 145-146

- yksilön vapaus - talonpojasta tukkijätkäksi
- dekadenssin kuvaaminen
- vastareaktiot Don Juan - tyypille; muuttuminen taas talonpojaksi, parannus naisen avulla
- yhteisön ja perheen normien rikkominen; Olavin viehätysvoima & vaikutus vietteihin
- patriarkaattia vastaan toimiminen ja rangaistus siitä
- kansallista symboliikkaa - suon raivaus

s. 154

- kirkonvaisuuden trendi kirjallisuudessa (Linnankoski "Ikuinen taistelu" - näytelmä, 1903)
-- Lucifer, paholainen edustaa modernin maailman henkeä [vrt esim. Thomas Mann]
-- Leino "Helkavirret I" (1903) -> 'Ylermi' ja 'Kouta'; II 'Ukri'
-- Onerva "Sekasoinnnut" (1904)
-- Lehtonen "Paholaisen viulu" (1904), "Perm" (1904)
-- Järnefelt "Helena" ym.; Kouta, Kianto

s. 173-174

- ironia modernin kuvauksessa
-- paluu maaseudulle Linnankoskella toistuva teema
-- "Taistelu Heikkilän talosta (1905), "Pakolaiset" (1908)
--> maaseudun: puhtaus, voimakkuus, elinkelpoisuus, moraali; talonpoikaisuus
--> nousukkuus: itsekkyyden, vihan voittaminen
--> viihde tms. johtaa tyhjyyteen (viettely, ravintolat ym.)
--> suomalainen mies? feminiinisyys
- Maiju Lassila teoksissaan kritisoi talonpoikaisuuden ihannointia esim. "Porttipohjalaiset" (1911), "Tulitikkuja lainaamassa" (1910). Myyttien kritiikkiä. Lehtosen Putkinotko-sarja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti